Steinerskolens overordnede pædagogiske læreplan

(Klik på billedet for forstørrelse)
Læreplan for 1.-4. klasse
Tabellen er summarisk. Der angives hovedtemaer og de tidspunkter, hvor de nye fagområder introduceres. Det allerede lærte øves kontinuerligt.
Fag | 1. klasse | 2. klasse | 3. klasse | 4. klasse |
Matematik/Regning | Tal, tælle, øve rytmer, alle 4 regningsarter | Tabeller | Mål og vægt, købmandsregning | Brøker |
Dansk | Store bogstaver, skrive, vers, skuespil | Små bogstaver, skrive, vers, skulespil | Læse, grammatik | Sætninger, beretninger, breve, grammatik, digte |
Fortællestof | Eventyr | Fabler og legender | Det Gamle Testamente | Nordisk Mytologi |
Engelsk/Tysk | Vers, sange, sanglege, små dialoger | Vers, sange, små skuespil | Skrive, lette samtaler | Læsning, grammatik, konversation |
Geografi | Hjemstavnslære, “det nære miljø” | Hjemstavnslære, bonden og fiskeren | Hjemstavnslære, håndværkeren | Tegne kort |
Biologi | – | – | – | Dyrekundskab |
Sang og musik | Enstemmige sange, sangleje, pentaton fløjte | Kanons, blokfløjte, violin | 2 stemmige sange, blokfløjte, violin, nodelære | |
Gymnastik | Spil, lege | Behændighedsøvelser, boldspil | ||
Eurytmi | Lette lyde, former og rytmer i overensstemmelse med fortællestoffet | Grammatikalske former, stavrim, kulturepoker | ||
Malning | Vandfarver, farveøvelser, stemninger | |||
Håndværk | Lettere arbejder i forbindelse med periodeundervisningen | Byggeri, så og høste | Lettere arbejder i forbindelse med periodeundervisningen | |
Håndarbejde | Fingerstrikke | Strikke, hækle | Spinding, enkel vævning | Korssting, eksakte sting |
Tegning/grafik | Formtegning,tegning med grundfarver,tegning fra fortællestof | Ornamentik |
Læreplan for 5.-7. klasse
Tabellen er summarisk. Der angives hovedtemaer og de tidspunkter, hvor de nye fagområder introduceres. Det allerede lærte øves kontinuerligt.
Fag | 5. klasse | 6. klasse | 7. klasse |
Matematik | Decimaltal, frihåndsgeometri | Procent- og rentesregning, eksakt geometri | Algebra, plan-geometri |
Dansk | Ordklasser, retskrivning, stile, klassebibliotek | Sætningsanalyse, bøjninger | Stile, stilfornemmelse, referater |
Fortællestof | Græsk mytologi | Fremmede folk | Dk.hist. Biografier |
Engelsk/Tysk | Trykte tekster, grammatik, skuespil | Stærke og svage bøjninger | Grammatik, læsning |
Historie | Gl. folkesagn og kulturer | Rom og middelalder | Opdagelserne, renæssancen |
Geografi | Danmark, Skandinavien | Europa – Astronomi | Kontinenterne Astronomi |
Biologi | Plantekundskab | Mineralkundskab | Menneskekundskab Hygiejne og ernæringslære. Åndedræt og indre organer. |
Fysik | – | Optik og akustik | Mekanik |
Kemi | – | – | Forbrænding |
Sang og musik | Skandinaviske folkedanse, selvvalgt orkesterinstrument | Internationale folkedanse, intervallære, symfoniorkester | Indhold som 6. klasse |
Gymnastik | Smidighedsøvelser, boldspil | Smidighedsøvelser, boldspil | Bevægelse/udeliv |
Eurytmi | Grammatikalske former, stavrim, kulturepoker | Stavøvelser, skalaer, intervaller | Dur og mol |
Malning | Farveøvelser, stemninger | Én farve, kulstift, lys/skygge | Perspektiv, tusch |
Håndværk | Lettere arbejder | Snitning, havebrug | Udhulning skåle/fade |
Håndarbejde | Broderi, sy legetøj til mindre børn | Enkle beklædningsgenstande | Læder |
Tegning/grafik | Frihåndsgeometri og lette konstruktioner | Frihåndsgeometri, skygger | Frihåndsgeometri, perspektiv |
Læreplan for 8.-9. klasse
Tabellen er summarisk. Der angives hovedtemaer og de tidspunkter, hvor de nye fagområder introduceres. Det allerede lærte øves kontinuerligt.
Fag | 8. klasse | 9. klasse |
Matematik | Kvadratrødder | Talsystemer kombinatorik |
Dansk | Litteratur – digtning | Oplysningstid – romantik |
Fortællestof | Dk. Historie Fra Kalmarunionen til 1864 | Dk. Historie 1864 til i dag. |
Engelsk/Tysk | Kendte værker | Konversation/Drama evt. Dickens Juleeventyr |
Historie | Økonomisk historie fra 1650 til idag | Politisk Historie Udvalgte perioder |
Samfundsfag | – | Samfundets struktur |
Kunsthistorie | – | Bild.kunstens udvikl. fra oldtiden til nyere tid. |
Geografi | Kulturgeografi – Meteorologi | Naturgeografi – Geologiske emner |
Biologi | Menneskekundskab skelet, muskler, øjet og øret | Antropologi Økologi-landb.praktik |
Fysik | Elektricitet | Varmelære |
Kemi | Salte – metaller | Biokemi |
Sang og musik | Kor Komponister | Kor Musical Folkemusik |
Gymnastik | Balance – Rytme | Boldspil |
Eurytmi | Klange | Harmonier – sproget |
Malning | Linoliumssnit | Rene farvestemninger |
Håndværk | Skolekøkken | grøn sløjd, havebrug |
Håndarbejde | Brug af symaskine | Vævning |
Tegning/grafik | Sort / Hvid | Portrættegn-Plakat |
Plasticering | Dyremot.- former | Portrætbuste |
| ||
|
|
|