Trivsels- og undervisningsmiljø
På Freja Skolen sætter vi stor pris på børnenes trivsel, kreativitet og læring. Vi er en skole, hvor man kan lære ved at være.
Freja Skolen gennemførte en trivsels- og undervisningsmiljøvurdering i november 2024. Vi har 71 elever, og 61 af dem besvarede spørgeskemaet, hvilket giver en svarprocent på 86 %. Spørgsmålene i undersøgelsen handlede om:
· Generel trivsel, herunder mobning (11 spørgsmål)
· Tilfredshed og inddragelse i undervisningen (7 spørgsmål)
· Skolens fysiske forhold (3 spørgsmål)
Undersøgelsen blev udfyldt i hånden af eleverne i skoletiden, og læreren var til stede, så børnene kunne få hjælp, hvis der var spørgsmål, de ikke forstod. Undersøgelsen er anonym, da formålet er at lave en statistisk opgørelse over elevernes generelle trivsel og deres tilfredshed med undervisningen på Freja Skolen.
Resultaterne er opdelt på klassetrin, og klassernes klasselærere står for den primære opfølgning med eleverne. Elevrådet bliver inddraget i forhold til overordnede punkter, såsom skolens fysiske forhold.
Generelle resultater
Undersøgelsen viser, at eleverne generelt er glade for deres skole og lærere:
· 97 % af eleverne er glade eller meget glade for deres skole
· 98 % er glade for deres klasse
· 84 % oplever slet ikke mobning, mens 3 % har oplevet mobning ofte, og 13 % har oplevet det i mindre grad
I forhold til undervisningen:
· 77 % synes, undervisningen er lidt eller meget spændende, mens 23 % ikke finder den spændende
· 90 % føler, at de lærer noget (lidt eller meget), mens 10 % svarer nej
· 98 % får hjælp fra læreren, når noget er svært, og 2 % gør ikke
Om støjniveauet i undervisningen svarer:
· 30 %, at der er meget larm
· 49 %, at der er lidt larm
· 21 %, at der ikke er larm
Angående skolens fysiske rammer:
· 97 % er meget glade for udeområderne, mens 3 % ikke er
· Om klasselokalerne svarer 29 %, at de er glade, 41 %, at de er lidt glade, og 11 %, at de ikke er glade. De elever, der ikke er glade for deres klasselokaler, går i de to ældste klasser. Undersøgelsen blev lavet kort efter, at klasserne havde fået nye lokaler, og de ældste elever fik mindre lokaler end tidligere. Denne ændring kan have påvirket deres svar
Konklusion
Generelt har eleverne det godt på Freja Skolen. De har venner, føler sig set, er glade for lærerne og oplever, at de lærer noget. I de små klasser har eleverne ofte den samme lærer i næsten alle fag, hvilket skaber en høj grad af tryghed. Ved sygdom blandt lærerne sørger vi for, at faste og kendte vikarer træder til.
Det største problem, undersøgelsen påpeger, er larm i undervisningen. Dette vil vi fokusere på ved:
1. At lærerne er opmærksomme på problemet og taler med eleverne om det i klasserne og elevrådet
2. At hver klasse udarbejder tiltag for at sikre mere arbejdsro
3. At elever opdeles i mindre grupper og fordeles på flere lokaler under gruppearbejde
4. At lærerne understreger vigtigheden af at række hånden op, vente på tur og lytte aktivt under undervisningen
Vi har tidligere forbedret akustikken i flere klasselokaler ved at installere lydpaneler, hvilket har haft en positiv effekt. Det fremgår dog, at en del af larmen skyldes høje stemmer under gruppearbejde eller, når der tales i munden på hinanden. Derfor vil vi optimere arbejdsro ved en tydeligere struktur i undervisningen.
I de store klasser, der nu er i mindre lokaler, vil vi have øget fokus på indeklimaet. Vi lufter hyppigt ud og anvender luftrensere i klasselokalerne. Derudover planlægger vi at installere et nyt ventilationssystem i foråret 2025 i de lokaler, hvor behovet er størst.
Freja Skolen underviser efter Steinerpædagogikken, som har fokus på legende læring. Særligt i de små klasser foregår læringen gennem sanglege og kreative aktiviteter, hvilket kan betyde, at ikke alle elever oplever det som “traditionel” undervisning. Dette kan være grunden til, at enkelte elever ikke føler, at de lærer meget.