Tysk

Der undervises i tysk på alle klassetrin (1.-9. klasse)
De centrale kundskabs- og færdighedsområder er:

• Kommunikative færdigheder
• Sprog og sprogbrug
• Sprogtilegnelse
• Kultur- og samfundsforhold

Slutmål efter 9. Klasse

  • kunne forstå talt tysk om kendte og ukendte emner fra dagligdagen
  • kunne deltage i samtaler om dagligdags emner og andre kendte forhold
  • i et enkelt sprog kunne berette, både mundtlig og skriftlig, hvad han/hun har hørt, læst eller oplevet
  • kunne anvende tysk som kommunikationsmiddel i mødet med en tysktalende
  • kunne læse og tilegne sig indholdet i fortællende og beskrivende tekster samt uddrage fakta af en faglig tekst og gengive dette mundtligt på forståeligt vis
  • kunne formulere sig skriftligt i enkle former i f.eks. meddelelser og breve
  • have tilegnet sig almen viden om samfundsforhold, kulturtraditioner og livsvilkår i det pågældende land
  • kunne anvende ordbog og søge viden gennem andre medier
  • kunne anvende viden om centrale grammatiske områder med hensyn til den sproglige form
  • kunne anvende retstavning og tegnsætning således at meningen i en tekst bliver tilstrækkeligt tydeligt

Delmål efter 3. Klasse

  • have beskæftiget sig mundtligt med sproget gennem sang, leg og recitation og derved har fået opbygget et ordforråd

Delmål efter 6. Klasse

  • kunne forstå tydelig og enkel tale
  • kunne udtrykke sig i enkle samtaler om dagligdags ting
  • kunne forstå enkle digte, fortællinger og tekster
  • kunne gøre sig forståelig med skriftlige meddelelser o.l.
  • kende til de mest almindelige livsvilkår i de pågældende lande
  • kende til den første grundlæggende grammatik

Faget i klasserne – fagplanen

  • i gennem sang, bevægelse og recitation leges sproget ind
  • et ordforråd hentet fra de nære omgivelse opbygges gennem lege, bevægelser, små skuespil og improvisationer
  • eleverne opfordres til at have korte samtaler på eget initiativ

2. klasse

  • arbejdet med sang, bevægelse, recitation og drama videreføres fra 1. klasse
  • gennem samtaler øves brugen af dualismen i sproget som ja og nej, jeg og du, spørgsmål og svar
  • ordforrådet udvides med ord fra barnets daglige omgivelser, såsom skolen, hjemmet og familien

3. klasse

  • vers, sange og digte skrives i et arbejdshæfte. Alle tekster illustreres med farverige tegninger
  • arbejdet med sang, bevægelse, recitation og drama fortsættes
  • ordforrådet udvides også med mindre tekster

4. klasse

  • grammatikken introduceres mere bevidst. Udsagnsordets nutidsformer, flertalsendelser, mm.
  • drama og recitation individualiseres mere
  • skrive små stile og fortællinger om kendte ting
  • højtlæsning af kendte og forberedte tekster
  • orddiktat introduceres

5. klasse

  • grammatikken videreføres
  • ordforrådet opbygges gennem leg og læsning af lette tekster
  • diktat
  • samtalen øves fortsat

6. klasse

  • grammatikken videreføres fra 4. og 5. Klasse, gerne med sammenligninger mellem forskellige sprog
  • diktater med ukendte tekster
  • recitation og skuespil bliver stadig mere individuelt

7. klasse

  • analytisk overblik over grammatikken, så langt man er nået
  • regelmæssige og uregelmæssige verber
  • recitation af længere ballader og dramatisk arbejde med længere skuespil, rollespil og sketcher
  • ordbøger introduceres i forbindelse med oversættelse af tekster
  • samtale og læsning især om landet og samfundet

8. klasse

  • overblik over grammatikkens hovedpunkter, verbets former og tider, direkte og indirekte tale
  • adjektivernes og adverbiernes sproglige kvaliteter øves
  • diktater, længere stile og skriftlige opgaver
  • genfortælling, samtale og læsningen øves videre

9. klasse

  • grammatikken repeteres og kompletteres med de evt. sidste grundlæggende regler
  • det personlige skriftlige udtryk øves gennem længere stile
  • det personlige mundtlige udtryk øves gennem fremlæggelse af noveller, tekster og samtaler om disse
  • læsning, oversættelse og fremlægning af tyske noveller, tidsskrifter, avisartikler og digte