Eurytmi

Eurytmi

Slutmål efter 9. klasse

Efter 9. klasse skal eleverne:

  • Have gode færdigheder i eurytmiens grundelementer:
  • Lydeurytmi
    • F.eks. vokaler, konsonanter og forskellige digtformer
    • Forskellige grammatiske formprincipper
    • Bevægelser til forskellige sproglige stemninger, f.eks. glæde, sorg o.l.
  • Toneeurytmi
    • Takt, rytme, melodi og harmoni
    • Danne egne former til musikken
    • Bevægelser til intervallerne
    • Større rumlige former samt forskellige koordinations- og koncentrationsøvelser
    • Sociale øvelser
    • Rytmeøvelser

Faget i klasserne – fagplanen

Valget af øvelsesstof bygger både på en indsigt i den kvalitative signatur for de enkelte klassetrin som kommer frem i den 12-årige undervisningsplan for steinerskolerne, på erfaringer af hvad som egner sig af tekst- og musikgrundlag, og på en iagttagelse af, hvad den enkelte konkrete gruppe af elever har brug for.

Generelt om 1. – 4. klasse
I disse skoleår bliver eurytmi givet i én time pr. uge. Undervisningen bygger først og fremmet på fællesskabet i gruppen, klassen holdes samlet så længe det gennemførligt. Eleverne lærer fagets grundelementer først og fremmet ved at efterligne.

1. klasse

  • lærer at orientere sig både mod kredsens centrum og ud fra sig selv, “efter næsen”
  • Enkle formelementerne, som en ret linje og bue øves
  • Forskellige former for gangarter og bevægelser øves
  • Kropslig bevidstgørelse i forhold til rummet gennem  rytmisk leg
  • I lydeurytmien giver eventyr materiale til rammehistorier, hvor der flettes forskellige bevægelseselementer ind
  • I toneeurytmien er det rytmiske lege med klappen og gå rytmer til pentaton musik.


2. klasse

  • kredsen er forsat det grundlæggende formprincip og udgangspunkt
  • Spejlbillede former og lemniskat former  med frontal bevægelsesretning
  • Enkel inddeling af gruppen
  • Øvelser der bygger på kontrasten mellem dyrs mennesker bevægelsesformer
  • I lydeurytmien knyttes til enkle rytmiske tekster.
  • Begyndende systematisk indføring i grundbevægelser for konsonanter og vokaler
  • I toneeurytmien er det fortsat pentaton musik, enkel tone højder, enkle bevægelser til motiv og fraser i musikken, musikalske rytmer, flow og nøjagtighed i bevægelsen

3. klasse

  • Lemniskatformer
  • Orientering i rummet i forhold til midtpunktet
  • Sammentrækning og udvidelse
  • Fletteformer i kæde på kredsen. Formen for vokalen E i alle varianter
  • De fire klassiske elementer: jord – luft – ild – vand
  • I lydeurytmien skal undervisningen understøtte oplevelsen af sprogets iboende kvaliteter
  • Bevidstgørelse af lydgebærder
  • I toneeurytmien er det rytmiske motiver, tonehøjden som bevægelse, dur og mol, bevidstgørelse af tonernes navne

4. klasse

  • Frontale bevægelsesformer mere systematisk, kredsen opløses.
  • Arbejdet med kobberstave introduceres og bruges til forskellige koncentrationsøvelser i kombination med musik, rytmer eller vers
  • I lydeurytmien skal eleverne efterhånden alle lydgebærder for hele alfabetet
  • Introduktion til de første eurytmiske