Freja Skolen & Alfehaven vandt!

Alfehaven og Freja Skolen er kåret som årets anden vinder af Danske Planteskolers Grønne Pletter kampagne – kom og være med til at en lokal drøm bliver til virkelighed

Alfehaven og Freja Skolen, en lille privat børneinstitution og skole i hjertet af Midtsjælland, bliver i den kommende tid genstand for meget aktivitet. Alle de grønne områder omkring bygningerne skal fornyes. Med en plantegave fra de Danske Planteskoler til en værdi af 163.000 kr. og frivillig indsats fra forældre/lærere og andre interesserede have og naturelskere får Freja Skolen og Alfehaven nu mulighed for at realisere drømmen om at skabe nogle berigende grønne have-lege-udelæringsrum på skolens område.

Med kampagnen ‘Grønne Pletter’ ønsker Danske Planteskoler at give meningsfyldte plantegaver til danskerne. Målet er at vise hvilken positiv forskel vi sammen med lokale ildsjæle kan skabe med planter. Ved at forskønne Danmark med frodige og farverige Grønne Pletter vil planteskolerne fremme fællesskaberne, sprede glæde for planter og inspirere danskerne til at bruge flere forskellige planter kreativt” siger Jeanette Thysen, Ambassadør for Grønne Pletter.

I haveplanen, udført og sponsoreret  af havearkitekt Tove Hede, er der taget udgangspunkt i ønsket om“at fremme børnenes leg og udvikling, skabe et rigt insekt- og dyreliv og et smukt grønt område til gavn for alle på skolen”.  Danske Planteskoler valgte at kåre Alfehaven og Freja Skolen projekt som årets anden Grønne Plet  blandt andet på grund af den store støtte som projekt blev mødt med  i form af mere end 2000 stemmer på Grønne Pletters hjemmeside i løbet af 2012, og det faktum at projektet fuldt ud lever op til De Danske Planteskolers mål om “at skabe Grønne Pletter i samspil med lokale ildsjæle, der kan inspirere og udbrede glæden ved planter”. Yderligere oplysninger om Danske Planteskolers gave til danskerne kan findes på hjemmesiden www.groennepletter.dk

De første planter fra Grønne Pletter bliver leveret i skolegården på fredag, den 19. april 2013. De skal bruges til at forskønne indgangspartiet og afgrænse skolens område ud til hhv.  St. Merløse vejen, parkeringspladsen og Høng-Tølløsebanen til gavn for børnenes sikkerhed og for at skabe et blomstrende hegn omkring de kommende eventyrlige have-lege-læringsrum. Samme eftermiddag/ aften tager forældre og lærere motorsave, gravemaskiner osv. i brug når de går igang med at fjerne en lang gammel hæk og rykke skolens port med ind til det kommende blomstrende hegn som etableres mellem nogle store ligustere som står på række i forvejen. Samtidig vil der blive forberedt til en ny sti fra parkeringspladsen ind til skolens vuggestue og børnehave, Alfehaven.

Skolens kok sørger for mad til de hårdtarbejdende og nogle af de store elever tilbringer natten på skolen og passer på hæk og hegnsplanterne som skal i jorden dagen efter. Lørdag den 20. april samles forældre og lærere og andre naturelskere endnu engang til en travl og festlig dag på skolen. Kl. 11 afbrydes arbejdet i forbindelse med at Grønne Pletters ambassadør Jeanette Thysen og nogle repræsentanter fra Danske Planteskoler besøger skolen for at overrække plantegaven.

Gavens anden del, bestående af planter som skal anvendes til at skabe de indre rammer og enkelte havelegerum på SFO-området bliver leveret fredag, den 24. maj 2013. I denne forbindelse gentages den frivillige forældre/lærere indsats med opbakning fra andre interesserede have og naturelskere. Denne gang for at skabe et unikt opholdsrum for prinsesser, riddere og de andre eventyr personer som tilbringer deres hverdag på Freja Skolen. Yderligere information om skolen kan læses på www.Freja-skolen.dk.

Der er også opbakning fra lokale virksomheder til forskønnelsen af Freja Skolens grønne områder, vi har foreløbig fået følgende sponsorater:

Kieselgården donerer alle grønsager til forplejning på arbejdsdagene
Asger Johansen, Entreprenør & Aut. Kloakmester stiller med gravemaskiner på arbejdsdagene
Thomas Juul Olsens grusgrav i Sorø leverer grus